6 tips voor het bouwen van een website

Of je nu een start-up bent of een onderneming die al langer bezig is: het is absoluut noodzakelijk om een website te hebben. Potentiële klanten zullen namelijk bijna altijd op het internet naar meer informatie zoeken – en als ze die niet vinden, haken ze af! Maar hoe bouw je nu een goede website, waarmee je echt mensen aan kunt trekken? We geven je zes basistips.

1. Een eenvoudig ontwerp.

Zeker als dit je eerste website is, kan het heel verleidelijk zijn om je website propvol foto’s, kleuren, iconen en lettertypen te zetten. Toch kun je dat maar beter niet doen. Klanten zijn immers op zoek naar een overzichtelijke en snelle gebruikservaring, niet naar een overdadig gedecoreerde website! Hou het design minimalistisch en gebruik alleen content die echt iets toevoegt.

2. Zichtbare en duidelijke actieknoppen.

‘Call to action’-knoppen zetten mensen aan om ook echt iets te doen, zoals het plaatsen van een order of het aanvragen van een offerte. Hoe duidelijker je deze knoppen plaatst, hoe beter mensen in kunnen schatten wat ze op de website kunnen verwachten.  Hou de tekst op de knoppen kort en krachtig – denk bijvoorbeeld aan ‘Bestel nu!’ of ‘Vraag offerte aan’.

3. Goede afbeeldingen.

Een goede productfoto kan het verschil maken tussen een klant en iemand die toch maar ergens anders gaat kijken. Hoe klein je budget ook is, zorg dat je kwalitatieve afbeeldingen hebt, die niet te klein of onduidelijk zijn! Het is ook belangrijk om voldoende foto’s te bieden, zodat je echt een beeld van het product creëert.

4. Zichtbare contactgegevens.

Wanneer mensen naar je website komen, betekent dat vaak dat ze geïnteresseerd zijn in de diensten die je aanbiedt – en dat ze daar contact over willen opnemen. Zorg er daarom altijd voor dat het duidelijk is waar je contactgegevens te vinden zijn, bijvoorbeeld in de header of onder een tab ‘contact’. Een Maps-weergave met de locatie van je vestiging kan ook nuttig zijn.

5. Een ‘over ons’-pagina.

Iets anders waar bezoekers vaak naar op zoek zijn, is informatie over het bedrijf waarmee ze zaken gaan doen. Met een ‘over ons’-pagina grijp je de kans om alvast een soort band tussen jou en toekomstige klanten te creëren. Schrijf hier dus geen verkooppraatje – dat zorgt niet voor wederzijds vertrouwen – maar vertel in plaats daarvan hoe en waarom je deze onderneming gestart bent. Ook kun je hier je personeel voorstellen.

6. SEO-optimalisatie.

SEO staat voor Search Engine Optimalization, oftewel zoekmachineoptimalisatie. Geen zorgen, het is niet zo eng als het klinkt – het betekent simpelweg dat je je pagina zo vormgeeft dat zoekmachines als Google hem makkelijk kunnen vinden. Je kunt natuurlijk een SEO-expert inschakelen, maar als je budget dat niet toelaat, is er op internet ook heel wat informatie over te vinden.

Met deze tips weet je zeker dat je een goede basissite bouwt, waar klanten de informatie kunnen vinden die ze nodig hebben!