5 beginnersfoutjes bij het maken en beheren van je website
Met volle moed beginnen iedere dag veel ondernemers met het maken van de website voor hun bedrijf. Begrijpelijk, want je website is tegenwoordig een essentiëel onderdeel van je bedrijf, of je nu off-, of online zaken doet. Hou echter wel rekening met de 5 meest voorkomende beginnersfoutjes:
Bezint eer je begint
De eerste veelvoorkomende fout is dat veel ondernemers beginnen zonder voor zichzelf vast te stellen wat nu precies het hoofddoel van hun website is. Nadenken in het begin over wat je nu precies wilt met de website zalje veel dividenden in de toekomst betalen. Hier een kleine checklist:
- Wat is het doel van de website?
- Wie zijn de specifieke doelgroep?
- Welke uitstraling wil je de website geven?
- Op welke dienst ligt de focus?
Om wie draait je website?
De tweede fout is vergeten dat je website niet om jezelf draait, maar om je klanten! Veel ondernemers schrijven helaas nog steeds teveel over hun bedrijf en hun missie in plaats van concreet te focussen op wat de klant haar wensen zijn. Een simpele manier om dit te implementeren is door vaker jij/u te schrijven in plaats van ik of wij.
Informatie overload
Een andere veelgemaakte fout is de informatie overload. Heel logisch ook, want als ondernemer wil je natuurlijk het liefst al je kennis kwijt op je website. Hoe meer de klant weet, hoe beter toch? Helaas gaat dit niet altijd op. Op een gegeven moment zal extra informatie weinig meer toevoegen. In tegenstelling, het kan juist zo zijn dat de tekst zijn focus verliest en de bezoeker niet meer wat hij nu precies kan verwachten. Hou het simpel en, mocht je extra informatie kwijt willen, zet deze dan op een aparte pagina speciaal voor degenen die meer willen weten.
Het oog wilt ook wat
Hoe professioneel je bedrijf ook mag zijn en hoe strak de tekst er ook uit ziet op de website, het heeft allemaal geen nut als de website zelf er niet professioneel uitziet. Zorg ervoor dat de website uitnodigt tot lezen door middel van mooie plaatjes, een fijne lay-out en goed geplaatste tekst.
Klaar is Kees
De website is eindelijk klaar, alle content is geschreven, de contactformulieren staan erop en het ziet er gelikt uit. Helaas (en gelukkig) zitten nog niet alle werkzaamheden erop. De website moet namelijk continu geüpdate worden. Niets is namelijk meer een afknapper voor je potentiële klant dan een verouderde website. Hou alle informatie up-to-date, check regelmatig of alles nog werkt en blijf optimaliseren!